Hogyan tervezzünk Bázis közösséget? (Bilingual)

Üdvözlet kedves követők és olvasók! Ma egy érdekes témával fogunk foglalkozni, ráadásul egy olyan kísérletről is beszámolunk, amiben már elkezdtünk többed magammal ezen dolgozni. Nos, ahhoz hogy megértsük ennek a jelenségnek az értelmét, mindenképpen ajánlatos kicsit beleásnunk a témába mélyebben, hogy a történelmi gyökereit is megismerhessük a Bázis közösségeknek.
Habár eredetileg vallási közösségekről beszélünk a latin-amerikai katolikus egyházban, amik bibliai tanításokon és annak tanulmányozásán és újra értelmezésén alapszanak, az istentisztelet mellett. 1968-ban Kolumbiából az ottani püspökség terjesztette el ezt a fajta szemléletet és lényegében sorra alakultak meg a bázis közösségek a latin-amerikai térségben, amik átterjedtek Ázsiába és Afrikába is idővel.
A II. vatikáni zsinat alapján, mely a paphiány kezelésére és keresztényi megújulást tűzte ki céljául, hogy aktívabban vegyen részt az egyházi szerepvállalásában, mely által a közösség kultúrája is megújulhat. Így váltak ezek a közösségek a kultúra közvetítés eszközévé is, tanítói jelleggel.
Közben viszont nem feledkezhetünk arról sem meg, hogy ezek a közösségek alulról, a proletár rétegből szerveződtek, írástudatlan, tanulatlan rétegeket tanítottak istentiszteletek által. A felszabadítási teológia nagy hatással volt rá az evangelizációs folyamatban, osztálytudatot kialakítva és képezve. Ezáltal pedig nagy segítség volt, hogy a társadalmi igazságosság felé terelje a híveket, melyben az adakozás, szolgálattétel, és az erőszakmentesség nagy hangsúlyt kapott és javult a másokkal való szolidaritás megítélése is. Mellesleg, Ferenc pápa is a felszabadítási teológia követe és fontosnak tartja a közösségben a tanítói szemléletet átörökíteni, hogy ösztönözze az aktív cselekedeteket.
Most kisregényt nem fogok belőle gyártani, hol milyen formában jöttek létre ilyen közösségek, inkább az értelmét szeretném felvázolni, mire adhat alapot ma is, főleg ha arra is ügyelünk, hogy mind az individualitást, mind pedig a diverzitást is figyelembe vesszük. Eleve itt érdemes belekalkulálni azt, habár keresztényi vallási közösség, és katolikus volt a kiinduló pont, mégis a társadalomnak vannak más felekezetű tagjai vagy éppen a vallással nem rokonszenvező tagjai. Egyrészt ez teljesen természetes jelenség a modern korban, amiért le is kéne szoktatni a vallási csoportokat bármifajta ítélkezésről, de persze biztatni is érdemes az ateista réteget, hogy a kooperáció szintjén társadalmi ügyek és problémák megtárgyalásakor legyenek kompromisszum készek. És ez már egy jó alap lehetne, hogy egymással kezdeni tudjunk kommunikálni, hiszen mindennek azaz alapja. A diverzitásról persze nem csak vallási alapon beszélünk, lehet az etnikum, nyelv, filozófia és politika-ideológia vagy identitás.
Talán a legelső lecke, amit érdemes lehet megtanulni, egy ilyen közösségben, hogy ne ítélj elsőre meg rétegek különbözősége alapján senkit, ha neked nem ártott, te se árts csak azért, mert másképpen gondolkodik, másképpen néz ki és főleg ne hasson rád az irányított média általi ítélkezés a rétegek, csoportok ellen, tapasztalat nélkül.
Tudom, kissé óvodás szint, de ha ez kell hogy a zsigeri gyűlöletet megpróbáljuk visszaszorítani azok ellen, akikkel jó lehet még soha nem találkoztál, pl. menekültek. Vagy ha olyan szerencsés vagy, hogy még nem éltél át szexuális zaklatást az utcán vagy tömegközlekedésen, de rögtön áldozathibáztatással indítasz...vagy a lehülyézed azt a fiatalt, aki szorong a jövője miatt, mert tudja ha klíma helyzet nem javul, itt félsivatag és embertelen körülmények lesznek, valahol meg egyenesen emberi és állati életvitel folytatására képtelenné válik a terület és még sorolhatjuk az esettanulmányokat sorjában, hol vannak problémák a hétköznapok szintjén. Miért elégtelen az igazságszolgáltatás rendszere, egészségügyé, oktatásé. Ahogy olvashattátok belülről kifelé haladva mutattam meg, amikről a diskurzust érdemes megvitatni a példák jó szemléltető eszközök abban, hogy a rendszerek problémáit is képesek legyünk elemezni együtt, hogy segítsük a tudatos gondolkodást. Interaktívvá téve a gyűléseket, ahol a tagok partnereknek tekintik egymást és egyenlő résztvevőknek is.
Lényegében ez a következő lépcsőfok, bármilyen képzettségi szinttel is rendelkezel, tanuld meg hogy közösségben, nincsenek előjogaid. Húzós terület, még néha magamnak is. Mégis ezzel a hozzáállással lehet olyan sérelmeket orvosolni, amiben elmérgesedett pl. a vidék és főváros kapcsolata is. Legalábbis itt Magyarországon. Világos hogy a praktikum, materiális javak előbbre valóbbak és ezzel a manipulációs eszközzel rendre arat az adott politikai elit, "pénz beszél, kutya ugat" munka van reggeltől-estig, sőr a hűtőben kaja, az asztalon, asszony az ágyban és gyakran a konyhában. Minek kéne több? Miért kéne gondolkodni? Hiszen itt és most jól állnak a dolgok, elég egy szakma és voltaképpen nem kár az oktatásért, úgyis felesleges a sok sallang, abból meg nem élsz.
Nehéz ezzel vitatkozni, hiszen alapvetően mindent összegez, amit a halak korszak rendszere értéknek állított fel az emberi faj számára és a civilizációját is erre alapozta. Hogy konkrétan a fogyasztói társadalom rabszolgái legyenek, a pénz előrébb való legyen az életnél. Akár a fosszilis energiával üzletelve, melyből háborúkat finanszíroznak. Talán kicsit előre szaladtam, de azt mindenképpen meg kell érteni, hogy az egyéni döntések ebben az új korszakban, a vízöntőben, sokkal több hangsúlyt fognak kapni szembesülve a krízisekkel, mert igen a Kárpátok sem nyújtanak védelmet ellenük és túl kell lépni azon a mókuskerékszerű életen, amire berendezkedtek rengetegen az évek alatt, mert hosszútávon fenntarthatatlanná válik. Reagálni is kénytelen lesz adott szituációban, ha nem akar majd ártani, késlekedésével és akár életmentővé válhat, de habozás nélkül, kockázatot vállalva.
Magyarán, azért kell túllátni a szakképzésen, betanított munkán, és összeszerelő üzemű társadalmon túl, mert az innováción és kreatív-művelt oktatáson múlik majd az a kooperációs munka, amit más nemzetekkel kell együtt megtennie, hogy a rendszerhibáit korrigálja, új rendszert létrehozva, melyben a szolidaritás, empátia nem gyengeségnek lesz kikiáltva. A megannyi csapás után a túlélés kulcsa az nem az agresszió és az önzőség lesz, hanem a belátás és az elfogadás, mert ez lesz a faj dolga, hogy megtalálja a másikban azt a kapcsolódási pontot amiben megérti, egymásra vannak utalva és együtt kell fejlődniük az új korszakban.
Meglepő módon ez a rendszerbontás azonban úgy megy végbe, hogy a tudatosulás lesz egyre erősebb, lényeglátás, miket is teszünk önmagukkal, másokkal és ezen szemlélet alapján épülhet és fejlődhet ki a közösségi szemlélet is, közös minimumokkal de norma választással amiben a tagok is idővel tanítók lesznek. Így teljesedik ki a bázis közösségek értelme, mert lokálisan kell önszerveződnie a társadalomnak, a tagok tanítók lesznek saját közösségükben, hogy elsajátítsák ezt az egyáltalán nem új szemléletváltozást. Hiszen, egyenlőség alapú közösség már Szent Pál apostol idején is létezett, még pedig tökéletesen figyelembe véve a nők egyenlőségét, akik spirituális segítői is voltak Pálnak.
Voltaképpen egy új "reformáció", ami abban is segíthet hogy a hívek száma ne csökkenjen tovább, de mindennek előtt, pontosan azt kell szem előtt tartani, hogy ne pusztán vallási alapú szerveződésre és oktatásra koncentráljuk, azt meghaladva jussunk el abba a fázisba, hogy fontos társadalmi ügyekkel foglalkozunk akkor is, ha szakmailag nincs közünk hozzá. Mert ez fejben dől el elsősorban, hogy megértsd a másik is fontos. És hogy visszautaljak a példákra. Hogy a menekült otthona élhetetlenné vált és nincs más választása, ha élni akar hogy vándorol és befogadásra kell törekedni hogy az innovációk haladni tudjanak hogy újra kezdhesse helyben, de ha még háborúk is nehezítik az átállást ez rosszabb lesz. És itt csak a vándorlás miértjére kerestünk választ. Hogy egy 14 éves gyereket is zaklathatnak a bkv-n, aki még jó formán azt se tudja mi fán terem a szex, mert azzal van elfoglalva hogy a röpdolgozatára készüljön németből, bő pólóban, hosszú farmerban, alakja még nincs is, sminket nem használja, de mégis hozzáérnek ott ahol nem lehet. A fiatalok mentális problémái, ami önbántáshoz vezet, mert nem értik meg a felnőttek a helyzet komolyságát és eszükben sincs változtatni eddigi életvitelükön. Ezt borítja fel a vízöntő, hogy lásd meg a problémát, ha azt le is vezetik előtted és rávezet, hogy neked kell megváltoznod.
Örömmel jelentem be, hogy útjára engedtünk egy kezdő projektet, ami a Szabadság körei nevet viseli, Perintfalvi Rita, katolikus teológus, grazi professzor vezetésével a bázis közösségek mintái alapján végigvesszük azokat a társadalmi ügyeket, amikben a közösség megfogalmazhatja igényét a közös értékek meghatározására, de emellett tanulhat és információt gyűjthet össze különböző területekről, rálátást kaphat a területek közötti összefüggésekre, amiket se a közmédiából, se a közoktatásból valószínűleg nem kapna meg, komplexitása révén.
Első alkalommal Iványi Gábor magyar lelkész volt, a vendégünk, aki fontos gondolatokat fogalmazott meg a szabadságról. Bővebben itt olvashattok róla és végig nézhetitek videón az egész előadást. Az esemény végén a meghívottak teret és szót kaphattak, hogy kifejtsék véleményüket a témáról és hogy számukra mit is jelent a szabadság és hol kéne elindulni hogy azt magunkénak tudjuk érezni, egy autoriter rezsimben, ami egyre közelebb sodródik egy potenciális és végleges totalitárius hatalom felé.
Greetings dear followers and readers,
Today we are going to deal with an interesting topic, and we are also reporting on an experiment in which we have already started working on with our team. Well, in order to understand the meaning of this phenomenon, it is definitely advisable to search into a little deeper to the subject so that we can also get to know the historical roots of the Basic ecclesial community.
Although we originally speak of religious communities in the Latin American Catholic Church that are based on biblical teachings and their study and reinterpretation, in addition to worship. In 1968, the diocese from Colombia spread this kind of approach, and in essence, basic communities were formed in the Latin American region, which spread to Asia and Africa over time.
The basis of the second Vatican Council, which aimed to address the shortage of priests and Christian renewal aimed at participating more actively in the role of the church, through which the culture of the community could also be renewed. Thus, these communities also became a means of mediating culture, as teachers.
In the meantime, however, we must not forget that these communities were organized from below, from the proletarian stratum, teaching illiterate, uneducated strata through worship. The theology of Liberation had a great influence on him in the process of evangelization, forming and forming class consciousness. In doing so, it was a great help to steer the faithful toward social justice, in which donation, service, and nonviolence were given great emphasis, and the perception of solidarity with others was also improved. Incidentally, Pope Francis is also an ambassador of liberation theology and considers it important to adopt a teacher approach in the community to encourage active action.
Now, I'm not going to make a short novel out of it, where such communities came into being, I'd rather outline the meaning of what it can provide today, especially if we make sure we take both individuality and diversity into account. It is worth including it here from the outset, although the Christian religious community was the starting point, there are still members of society of other denominations or members who are not sympathetic to religion. On the one hand, this is a completely natural phenomenon in the modern age, which should be accustomed to avoid any kind of judgment from religious groups, but of course it is worth encouraging the atheist layer to be willing to compromise when discussing social issues and problems at the level of cooperation. And that could be a good foundation for us to start communicating with each other, because that is the basis of everything. Of course, we are not just talking about diversity on a religious basis, it can be ethnicity, language, philosophy and political ideology or identity.
Perhaps the very first lesson you can learn in a community like this is not to judge anyone on the basis of differences in layers first, if it hasn't hurt you, don't hurt just because the managed media thinks differently and especially doesn't affect you. judgment by strata, groups, without experience.
I know it's a bit of a preschool level, but if that's the case, we're going to try to quell visceral hatred against those you've never been good with before, e.g. refugees. Either if you're so lucky you haven't experienced sexual harassment on the street or on public transport yet, but you immediately start blaming the victim ... or you downplay a young person who is worried about their future because he knows if the climate isn't improving, it's semi-desert and inhuman there will be conditions somewhere in the area that will make it impossible for people to live on human and animal life, and we can even list the case studies in a row where there are problems at the everyday level. Why is the justice system insufficient for health and education. As you may have read from the inside to out, I have shown what the discourse is worth discussing, the examples are good illustrative tools for being able to analyze the problems of systems together to help us think consciously. Making meetings interactive where members see each other as partners and as equal participants.
Essentially, this is the next step, no matter what level of education you have, learn that in a community, you have no privileges. That's a hard subject, even for myself sometimes. Yet with this attitude it is possible to remedy injuries in which you are angry e.g. also repair the tense relationship between the countryside and the capital. At least here in Hungary. It is clear that the practical, material goods are more real in the first place, and with this means of manipulation the particular political elite reaps "money speaks, dog barks" work from morning to night, beer in the refrigerator, on the table, woman in bed and often in the kitchen. Why should I think more, why should I think about it, since things are going well here and now, a profession is enough and it is not really a pity for education, a lot of frills are unnecessary anyway, you will not make a living from that.
It's hard to argue with that, since basically all of them ent sums up the system of the pisces age that has established value for the human race and also based its civilization on it. To be specifically slaves to consumer society, money must be ahead of life. Even in the business of fossil energy, from which wars are financed. I might have ran a little forward, but it must be understood that individual decisions in this new era, the Aquarius, will be given much more emphasis in the face of crises, because yes the Carpathians do not provide protection against them and we have to go beyond that squirrel wheel- life, which they have arranged in abundance over the years because it becomes unsustainable in the long run. You will also be forced to react in a given situation if you do not want to hurt it, it can be delayed and even life-saving, but with taking a risk.
In other words, it is necessary to go beyond vocational training, trained work and an assembly society, because the cooperation work that you have to do with other nations to correct your system failures, creating a new system, will depend on innovation and creative education. solidarity, empathy will not be called a weakness. After all the plagues, the key to survival will not be aggression and selfishness, but insight and acceptance, because it will be the race's job to find in each other the point of connection in which they understand, are depending from each other and must they develop together in the new era.
Surprisingly, however, this disintegration takes place in such a way that awareness becomes stronger and more important, what we do with ourselves and others, and a community approach can be built and developed based on this approach, with common minimums but normal choices in which members become teachers over time. This is how the meaning of the basic communities is fulfilled, because society has to self-organize locally, the members will be teachers in their own community to master this not at all new change of attitude. For a community based on equality already existed in the time of St. Paul the Apostle, even with full regard for the equality of women who were also spiritual helpers to Paul.
In fact, a new "reformation" that can also help keep the number of believers from declining further, but above all, we need to keep in mind not to focus solely on religiously based organization and education, beyond to get to the stage that is important we deal with social issues even when we have nothing to do with it professionally. Because it is up to you to understand the other is also important. And to refer back to the examples. That a refugee's home has become uninhabitable and has no choice but to live, to migrate and to be included so that innovations can move forward so that it can start again on the ground, but even if wars make the transition difficult, it will be worse. And here we are only looking for an answer to why we are migrating. That a 14-year-old child possible be harassed on a public transport, who doesn't even know what the sex is mean, because she is busy learning the German test, in a loose T-shirt, long jeans, she doesn't even have a figure, she doesn't use makeup, yet they touch it where it cannot be. The mental problems of young people, which lead to self-harm, because adults do not understand the seriousness of the situation and do not even care changing their way of life so far. This is overwhelmed by the aquarius to see the problem, if it is led down in front of you and leads you to change.
I am pleased to announce that we have launched a start-up project called Circles of Freedom, led by Rita Perintfalvi, a Catholic theologian and professor from Graz, on the social issues in which the community can articulate its need to define common values, but also you can learn and gather information about different areas, gain insight into the interrelationships between areas that you are unlikely to get from either the public media or public education, through its complexity.
For the first time, Gábor Iványi, a Hungarian pastor, was our guest, who expressed important thoughts about freedom. You can read more about it here and watch the whole performance on video throughout. At the end of the event, those invited were given the space and floor to express their views on the subject and what freedom means to them and where to start to feel at home, in an authoritarian regime drifting ever closer to a potential and ultimate totalitarian power.